Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

Διδακτικό Παράδειγμα Αξιοποίησης ΠΠ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Διδακτικό Παράδειγμα Αξιοποίησης ΠΠ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας 

Νεοελληνική Γλώσσα

Εκπαιδευτικός που διδάσκει το μάθημα της Ν. Γλώσσας στην Α’ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου θέλει να βοηθήσει τους μαθητές της, ώστε να βελτιώσουν το επίπεδο της προφορικής τους επικοινωνίας, καθώς έχει διαπιστώσει ότι στον τομέα αυτό παρουσιάζουν εντονότατες ελλείψεις. Πιο συγκεκριμένα, σκοπεύει να αναπτύξει την επίγνωση των μαθητών πάνω στις ιδιαιτερότητες του προφορικού και του γραπτού λόγου στη γλωσσική επικοινωνία και να τους βοηθήσει να κατανοήσουν τα γνωρίσματα και τις προϋποθέσεις ενός επιτυχημένου διαλόγου.
Η εκπαιδευτικός αρχικά χωρίζει τους μαθητές της σε ομάδες και αναθέτει σε κάθε ομάδα να υποδυθεί τα μέλη μιας οικογένειας, παίζοντας ένα πεντάλεπτο θεατρικό παιχνίδι το οποίο και βιντεοσκοπούν. Η οδηγία προς κάποιες από τις ομάδες των μαθητών είναι ο διάλογος μεταξύ των μελών της οικογένειας να καταλήξει σε σύγκρουση, ενώ σε κάποιες άλλες σε αμοιβαία συμφωνία και υποχώρηση.
Στη συνέχεια στο εργαστήριο πληροφορικής η κάθε ομάδα μαθητών παρακολουθεί τη βιντεοσκόπηση του θεατρικού παιχνιδιού κάποιας άλλης ομάδας και η εκπαιδευτικός τις καθοδηγεί ώστε να μελετήσουν την επικοινωνία με βάση τον άξονα των παραγλωσσικών και εξωγλωσσικών στοιχείων (επιτονισμός, κύμανση, παύσεις, προφορά, ένταση φωνής) και στη συνέχεια απομαγνητοφωνούν τους διαλόγους. Τέλος κάθε ομάδα δίνει τη μορφή του γραπτού λόγου στο απομαγνητοφωνημένο διευθετώντας τη στίξη, την οργάνωση σε παραγράφους και την εξάλειψη ορισμένων γνωρισμάτων του προφορικού λόγου (επαναλήψεις, γεμίσματα, ανολοκλήρωτες φράσεις)
Για να γίνουν όλα τα προηγούμενα οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους και αξιοποιούν το λογισμικό «Περιπέτειες των Λέξεων» και την ιστοσελίδα Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
Στη συνέχεια πραγματοποιείται συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης (παραγωγή προφορικού λόγου) και τέλος καταγράφουν τις παρατηρήσεις από την έρευνά τους σε πρόγραμμα δημιουργίας παρουσιάσεων με τίτλο «Διαφορές μεταξύ γραπτού και προφορικού λόγου», το οποίο απευθύνεται στους υπόλοιπους συμμαθητές τους ή και την ευρύτερη κοινότητα.
----------------------------------------
*σημείωση: το παραπάνω παράδειγμα αντλήθηκε από το σενάριο "Έκφραση Εκθεση Α' Λυκείου Προφορικός και γραπτός λόγος" που έχει αναρτηθεί στη βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων "Ιφιγένεια"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου